Loading Događanja

« All Događanja

  • Ovaj događaj je prošao.

Orguljski festival Anabasis: Dies alumni, Josipa Leko – LIVE STREAM

26 siječnja @ 19:00-20:30

Bez publike

Zbog epidemiološke situacije ulaz je dozvoljen isključivo nastavnicima i studentima Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu.

Koncert je moguće pratitit uživo putem YouTube kanala Muzičke akademije, LIVE STREAM link pronađite ovdje.

PROGRAM:

1. Felix Mendelssohn-Bartholdy: Sonata u A-duru br. 3, op. 65

I. Con moto maestoso
II. Andante tranquillo

 

2. Johannes Brahms: Fuga u as-molu, WoO 8

 

3. Sigfrid Karg-Elert: Prozori katedrale, op. 106

I. Kyrie eleison
IV. Adeste fideles

 

4. Wolfgang Rihm: Tri fantazije

 

5. Max Reger: Koralna fantazija br. 3 Halleluja! Gott zu loben belibe meine Seelenfreud, op. 52

 

 O PROGRAMU

Okosnicu programa čine predstavnici njemačke orguljaške škole 19. i 20. stoljeća što su obilježili povijest tog instrumenta, koji je u ovoj godini u Njemačkoj proglašen instrumentom godine.

Felix Mendelssohn-Bartholdy ostat će upamćen kao glavni ambasador bogatog opusa J. S. Bacha čija je djela revitalizirao, nakon što je 1829. upriličio izvedbu njegove „zaboravljene” Muke po Mateju. Njegov opus 65 nastao je iz već skladanih pojedinačnih slobodnih stavaka (Voluntary) koji su na zahtjev izdavača integrirani u zbirku šest orguljskih sonata. Prvi stavak, Con moto maestoso, Treće sonate u A-duru, u uvodnom i završnom dijelu donosi fragment kompozicije koju je Mendelssohn skladao za vjenčanje sestre Fanny, dok je nastavak stavka obogaćen dvostrukom fugom i zaokružen koralnom melodijom Aus tiefer Not schrei’ ich zu Dir (Iz duboke nevolje zavapio sam k tebi, Gospodine) koja odzvanja u pedalu. Za njim slijedi kratki meditativni stavak Andante tranquillo.

Impresivna Fuga u as-molu Johannesa Brahmsa, posvećena njegovoj neprežaljenoj ljubavi Clari Schumann, skladana je 1846., iste godine umire njegov veliki prijatelj i mentor, Clarin suprug Robert Schumann. Brahmsovo briljantno poznavanje polifonih tehnika skladanja i dominantan utjecaj J. S. Bacha rezultirao je introvertirano oslikanom temom koja se već u drugom glasu pojavljuje u inverziji, a u daljnjem tijeku razrađuje pomoću diminucija i augmentacija uz kontinuiran rast napetosti. Kompozicija u cjelini nalikuje savršeno izrađenoj vježbi iz kontrapunkta utemeljenog na baroknoj tradiciji. Ipak, glazbenim jezikom, tonalitetom i oznakama za način izvođenja Brahms odražava vrijeme u kojem je skladana. „Mračnoj” atmosferi pridonosi tonalitet sa sedam snizilica, dok intenzivna kromatika i polagani tempo, označen riječju Trübe (tmurno), oslikavaju zvučnu kulisu duboke tuge i boli.

Sigfrid Karg-Elert, poznat po impresionističkom i ekspresionističkom stilu skladanja, ostavio je više utjecaja u SAD-u i Engleskoj nego u rodnoj Njemačkoj, gdje je većinu vremena proveo u sjeni Maxa Regera s kojim je neko vrijeme bio blizak prijatelj. Kroz šest stavaka Prozora katedrale (Cathedral Windows), Karg-Elert specifičnim kasnoromantičkim glazbenim jezikom oslikava vitraje katedrale inspiriran poznatim koralnim melodijama. Uvodni i završni dio prvog stavka, Kyrie eleison, započinje koralnom melodijom u pedalu koja se uz kontinuirani crescendo uskoro premješta u tenorsku dionicu da bi nakon kulminacije završila u sopranu. Središnji dio donosi prepoznatljive registarske i harmonijske boje uz dijalog cantusa firmusa (Christe eleison) između tenora i soprana. Poznati božićni napjev Adeste fideles, također skladan u trodijelnom obliku, okosnica je četvrtog stavka. Karakteriziraju ga neprestane promjene manuala u pokretnom tempu, kao i skladateljeve upute soave, amabile (blago, ljupko). Melodija napjeva najčešće se prepoznaje u raznovrsnim jezičnim registrima koji obogaćuju i daju poseban božićni prizvuk, a cijeli stavak nalikuje na pastoralu.

Mendelssohn i Karg-Elert koristili su već poznate napjeve kao temelj svojih kompozicija, a na vrlo sličan način Wolfgang Rihm oblikuje svoje Tri fantazije potvrđujući važnost i značaj korala u orguljskim kompozicijama. Rihm ih je skladao kao petnaestogodišnjak. Svaka od tri kontrastne fantazije tog njemačkog skladatelja sadrži melodije koje se mogu karakterizirati kao koralne. Prva donosi solo melodiju u sopranskoj dionici i elegičan prizvuk solo registara, dok središnjom dominira dinamična i ritmična melodija. Posljednja fantazija uvodnim dijelom podsjeća na izlaganje gregorijanskog napjeva, koji skladatelj zatim razrađuje kombinacijom različitih suvremenih tehnika, ali ne napuštajući sasvim tonalitetnost kako bi napjev i dalje ostao prepoznatljiv.

Bogatstvo melodije protestantske liturgije fasciniralo je Maxa Regera od njegove mladosti i tijekom života utjecalo je na njegova djela, iako je odrastao u katoličkoj obitelji. U relativno kratkom razdoblju od dvije i pol godine, Reger je nakon psihičkog sloma po povratku u rodni Weiden skladao sedam koralnih fantazija koje su imale odlučujući utjecaj na njegov proboj kao skladatelja glazbe za orgulje. Ta djela predstavljaju temelj virtuoznog repertoara kasnoromantičke orguljske glazbe. Reger u svoje fantazije oblikuje strofno, pritom izbjegavajući jednostavnost, dajući prednost kompleksnijim oblicima. One kulminiraju velikim završnim intenziviranjem, često kroz velike fuge. U Trima koralnim fantazijama, op. 52 Reger odabirom korala šalje i važnu duhovnu poruku. Prva koralna fantazija tematski se oslanja na smrt, druga na rođenje nagoviješteno Božićem, a posljednja slavi uskrsnuće. U završnoj Koralnoj fantaziji br. 3, donošenjem opsežne fuge skladateljeva je namjera u potpunosti iscrpiti inovativne mogućnosti modernih koncertnih orgulja, ali  i izvođača.

Navedeni skladatelji i njihova izabrana djela, svjedoče o postojanju čvrste njemačke tradicije u glazbi za orgulje koja se često temeljila na liturgijskoj glazbi. Kombinacijom zajedničkih ideja i motiva, proizašlih iz glazbe kršćanske provenijencije, svaki od navedenih skladatelja utkao je vlastitu nit u njemačku orguljsku literaturu obojivši je osobnim stilskim i tehničkim različitostima.

 

 

Nove orgulje Muzičke akademije u dvorani Huml koje je sagradila tvrtka Eisenbarth iz Passaua, od samog postavljanja u rujnu 2016. zaživjele su kroz Orguljski festival Anabasis. Prekrasan instrument zaokružena, uravnotežena i topla homogenog zvuka te rafiniranih solo-registara ne samo da svojom kvalitetom ispunjava zahtjeve održavanja nastave, već pruža mogućnost muziciranja i održavanja koncerata orguljske i komorne glazbe u dvorani Huml. Koncertni ciklus Anabasis ostvaruje se u suradnji s Katoličkim bogoslovnim fakultetom, uz sudjelovanje studenata Muzičke akademije i Instituta za crkvenu glazbu.

Festival već petu akademsku godinu donosi osam tematski osmišljenih koncerata na kojima se na interdisciplinaran način predstavlja orguljska literatura u suglasju riječi, slike i zvuka. Teme koncerata obuhvaćaju različita stilska razdoblja te obrađuju različite aspekte poimanja glazbe kroz povijest. Dvoranski prostor akademije omogućava i predstavljanje svjetovnije strane orgulja, instrumenta koji sam po sebi već nosi uvriježenu konotaciju sakralnosti. Svjetovnost se tako očituje kroz programski koncept koji je proširen i na prigodničarske teme sa svrhom da se oslobodi kreativnost i glazbeno promišljanje sudionika.

Uz Eisenbarthove orgulje studenti muziciraju na pozitivu i portativu, novosagrađenim instrumentima iz Umjetničke radionice Heferer, a koncert u siječnju održava se na Riegerovim orguljama u dvorani Blagoje Bersa.

Detalji:

Datum:
26 siječnja
Vrijeme:
19:00-20:30
Cijena:
Bez publike
Događaj Category:

Lokacija

Koncertna dvorana Blagoje Bersa
Trg Republike Hrvatske 12
Zagreb, Zagreb 10000

© 2016 Sveučilište u Zagrebu Muzička akademija

Visit Us On FacebookVisit Us On Youtube